Sıkça Sorulan Sorular
Kağıt faturalardaki itiraz mekanizması mevzuatın izin verdiği ölçüde e-Faturada da uygulanabiliyor. e-Faturada temel fatura ve ticari fatura olarak iki çeşit bulunuyor. Ticari fatura, 7 gün için kabul ve red seçeneği sunarken, temel faturada itirazların sistem üzerinden değil, harici yollardan yapılması gerekiyor.
e-Faturaya kayıtlı mükelleflerin ihracat faturalarını ve tax-free faturalarını e-Fatura olarak gönderme zorunluluğu 1.7.2017 tarihinde başlatılmıştır.
Bağlı bulunulan Vergi Dairesi Müdürlüğüne dilekçe ile izahatte bulunulması gerekmektedir. Yeni düzenlenecek faturalar aynı seri numarası kullanılarak en son kesilen fatura numarasından sıra atlamadan ve atlanılan sıra numaraları kullanılmadan devam edilmelidir.
Ticari faturalar 7 günlük süre içerisinde iptal edilebilir. Eğer ticari e-Fatura düzenlenerek alıcı firmaya gönderilmiş ve iptal edilmek isteniyorsa, müşteri bu e faturayı 7 gün içerisinde reddedilebilir. Sonrasında yeni bir e-Fatura oluşturularak müşteriye yeniden gönderilmelidir.
Temel E- faturaların iptal seçeneği bulunmamaktadır. Fakat GİB Portalda 7 Gün içerisindeki Temel faturanın e Fatura İptal uygulaması yer almaktadır.
https://portal.efatura.gov.tr/FaturaIptal/
Ayrıca Temel harici yollar (Noter ya da KEP vasıtasıyla İptal edilmesi de mümkündür)
İstisna kapsamında bir fatura kesiliyorsa İSTİSNA fatura tipi seçilip KDV Mevzuatında öngörülen istisna türlerinden hangisine göre işlem
yapılacaksa ona karşılık gelen kod seçilmelidir.
Eğer fatura istisna kapsamında düzenlenen bir fatura değilse SATIŞ fatura tipi seçilip 351 “ İstisna Olmayan Diğer” kodu seçilmelidir.
"Temel fatura" ile "Ticari fatura" arasında sadece faturaya sistem üzerinden itiraz imkânı açısından farklılık bulunmaktadır.
Alınan ticari faturaya e-Fatura uygulaması üzerinden 8 gün içerisinde Ret veya Kabul yanıtı gönderilmesi imkânı vardır.
Temel faturaya itiraz ise e-Fatura uygulaması üzerinden değil harici yollarla yapılabilmektedir.
Hayır. Sadece Gümrük Çıkış Beyannamesi ile yurtdışına çıkan malın faturası ihracat e- faturası şeklinde düzenlenmeli GÇB ekinde çıkmayan fatura e-Arşiv fatura olarak düzenlenmelidir.
Serbest bölgedeki alıcıya düzenlenen fatura GÇB ekinde düzenlenen bir fatura ise ihracat e-Faturası olarak düzenlenmeli,
serbest bölge işlem formu vb. başka bir belge ekine alındığı durumlarda alıcı da e-Fatura mükellefi ise eskisi gibi e-Fatura olarak düzenlenecektir.
Alıcı e-Faturaya kayıtlı değilse ve gönderici e-Arşiv Fatura olarka dzenleyecek
e-Fatura kayıtlı kullanıcısı olunması halinde bu tarihten sonra yurt dışına gönderilecek hizmet ihracı faturaları e-Arşiv fatura olarak düzenlenmelidir.
Ancak alıcı serbest bölgede bir e-Fatura kullanıcısı ise düzenlenecek fatura e-Arşiv olamayacağından bu alıcıya e-Fatura düzenlenmesi ancak senaryosunun ihracat e-Fatura olarak değil, temel/ticari fatura olarak seçilmesi, fatura tipinin ise "istisna" olması gerekmektedir.